fredag 15. mars 2013

dekonstruert: standard austnorsk

Eg fekk meg ein vekkjar i går: Den sylskarpe skulemålsskrivaren i mållaget tok seg fyre umgripet «standard austnorsk», ein term eg vilkårslaust hev teke for god fisk heilt sidan eg høyrde um honom fyrste gongen, i eit av grunnemni i nordisk. Då lærde eg at standard austnorsk er det bokmåls-/riksmålsnære talemålet me serleg finn i og ikring hovudstaden. Ein greid term, tenkte eg fulla. 

Men kva er standard norsk tale? Kva sermerkjer talemåli um me ser landet under eitt? Dialektar. Det er dialekt som er normalen. Me mæler jamvel tilhøyrsla til stader i dialekt: Du er ikkje skikkeleg trønder um du ikkje talar trøndsk, du er ikkje skikkeleg nordlending um du ikkje talar nordnorsk, du er ikkje skikkeleg totning um du ikkje talar totenmål. Det er dialekt som er standard! Dermed er det ikkje dei totningane som legg um til bokmålsnært talemål, som talar standard austnorsk. Tvert um: Dei som talar totenmål, talar standard austnorsk – medan bokmålsnært mål på Toten er avvik frå standarden.

Endå urimelegare er termen «norsk standardtalemål», som stundom er nytta i staden for «standard austnorsk».

Um eg minnest rett, nemnde skulemålsskrivar Ingar at upphavsmannen til umgripet «standard austnorsk» er ein viss Finn-Erik. Det rimar bra.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Flott innlegg!Dette forstod eg og.Og hjarteleg velkomen til Vestlandet og adle dei løygne dialektene/-ane/-ena/-adne/-ona!
Anonym kjærastmor utan havsutsikt.

fridtun sa...

Eg gler meg til vestlandstur! Skia er nypreparerte og allting.

Helsing heimeskrivande kjærast med havutsikt.

Fridtun sa...

Eirin: Ved eit mistak kom eg til å sletta kommentaren din då eg skulde få undan noko spam som på underleg vis hadde greidt å snika seg gjenom filteret mitt. Orsak, orsak! Men eg vart sers glad for helsingi di, og eg vonar med heile meg at du held fast ved det gilde totenmålet!

Anonym sa...

Det går bra, fort gjort sikkert. :)

Jeg har forflyttet meg til Oslo og begynt på jussen der siden sist, og merker at det er mer krevende å holde på dialekta nå enn før, men jeg gjør så godt jeg kan.

Hadde forresten vært veldig artig om vi kunne møtes for en kaffekopp en gang du er i Oslo. Da kan du kvalitetssjekke dialekta mi og. :)

Anonym sa...

Thanks for making me to obtain new thoughts about pc's.
I also hold the belief that one of the best ways to maintain your notebook computer in perfect condition has been a hard plastic-type material case,
and also shell, that suits over the top of the computer.

Most of these protective gear are model unique since they
are manufactured to fit perfectly on the natural casing.
You can buy these directly from the vendor, or via third party places if they are available for your notebook, however not every laptop may have a
cover on the market. Once more, thanks for your ideas.


Feel free to surf to my website - facebookofsex.yaforia.com